Ok

En poursuivant votre navigation sur ce site, vous acceptez l'utilisation de cookies. Ces derniers assurent le bon fonctionnement de nos services. En savoir plus.

- Page 3

  • Les rues de Bergerac, toponymie par Jean-Claude Dugros

    Maillerie (rue de la) :

    en occitan malhariá (prononcer /maillario/), moulin à foulon ; le malhaire (prononcer /maillayré/) est celui qui actionne le marteau des forges à la catalane. Après tissage, la laine était passée au foulon.

    Bourbarraud (rue) :

    Mont Barrau en 1460. « La porte Bour-Barrau était en haut de la Coste-du-Saint-Esprit (Costa de Sen Espirit en 1437) » (Gourgues), aujourd’hui rue Saint-Esprit.. De l’occitan borg, « bourg » et barrat, « fermé » ou barra, « barre ».

    Jean-Claude Dugros

  • Visita a l' Abri Pataud, per Paulette Andre ( 1)

    falaise.jpgPer aqueste dimenc 4 de octobre, rendètz-vos èra donat a Las Àisias per visitar "l'abric Pataud" amb la Cathy. Me pensavi trobar la ribièra de Vezèra negada dins la bruma. Mas non, los fums èran demorats pels tèrmes : "Qu'es marca de pluèja !" aurián dit los vièlhs... E de fach, la pluèja arribèt per la vesprada e contunhèt de plòure lendeman. Qué ne pensatz ? Avián pas mestièr de Dòna Meteò ! Lo mond èran plan aluserpits per comprene lo parlar de la natura... aital coma las bèstias que sentisson venir l'auratge abans los òmes ! Mas rai d'aquò ! Dumpuèi la terrassa de l'abric Pataud, la ribièra èra subrebèla emb la davalada que comença de se pimpar d'aur e de fuòc per tal que nos siasquèsson pas de manca los braves jorns de l'estiu... Una ribièra convidosa ! Al luonh, sul camin de Campanha, los bauces grisàs traucats de cròs troglodics fasián coma una barradissa impossible a passar. Al-delà dels bauces, se devinhava un desconegut que se seriá pogut crentar, dins los temps primièrs de la vida umana...


    Mas vaquí la patrona del luòc, la patrona del jorn, la Cathy que se sarra de nosautres per nos dire la benvenguda e far la presentacion de l'ostal ditz de "Pataud". "Pataud ? Qué quò's, Pataud ? Un chen ? La cabana d'un chen ? Non pas ! Pataud es lo nom de la familha que viviá dins aquel ostal. Èran de païsans amb de bèstias, de tessons ; fasián venir de fen, de noguièrs... "L'abric Pataud", quòs un "abric jos la ròca" ont vivián los primièrs òmes."

    Tot en d'un còp, sortiguèt de la maison un òme cargat d'un capèl negre. "E bonjorn, brave mond, çò diguèt ! Me dison lo Francés de Pataud ! Sèm en 1884 e fau mos 52 ans !" Plan escarabilhat, aqueste Francés ! E se botèt a nos parlar de son paire que veniá de Cruesa e que fasiá ressegaire de long. Un provèrbi ditz : "Los ressegaires en infèrn van pas, l'an conegut sus tèrra dejà !" Rai d'aquel provèrbi ! El qu'èra vengut per se logar a la sason, trobèt son paradís a Las Àisias ; maridèt una dròlla d'aicí e tornèt pas partir ! "E iò, lo filh del Marcial lo ressegaire, sei païsan !" contunhèt lo Francés en nos fasent la visita de sa bòria : l'estable del tesson dins lo cròs natural del ròc, l'endrech ont gardava lo fen al sec, lo forn pel pan... Mas se vei que lo Francés es fòrça carcanhat per quicòm que lo tafuràva ! E d'un còp daissa espetar sa colèra : "E ben, ten, sèm en 1884 e quò fai mai de 20 ans que lo mond nos emmèrdan amb aquel camin de fer... An tot cambiat : alai, un pont ; enbàs, una carrièra qu'an crusada... Dins lo temps, la carrièra qu'èra aqueste camin que passa davant ma maison, davant ma granja jusca a Táiac !" Puèi, lo Francés desapareguèt coma èra vengut, emb son capèl de feutre negre ! ( de segre)

    Paulette André

  • Le Collectiu veut une politique régionale ambitieuse pour l'occitan

    20151114_121824.jpgFondé en mars dernier, le Collectiu Occitan Perigòrd n'a pas chômé avec l'actualité de la réforme des collèges et la manifestation à Périgueux en juin. «Nous avons obtenu quelques avancées suite à la manifestation de juin et au recours que nous avons déposé au Conseil d' Etat sur la réforme des collèges, mais pour le moment elles sont insuffisantes et ne garantissent pas la pérennisation et surtout le développement de l'enseignement de l'occitan tel que nous l'avions dans la précédente convention avec le rectorat. La mobilisation demeure donc entière sur le sujet, comme sur le sujet de la ratification de la charte européenne des langues minoritaires.Par ailleurs, nous allons entrer dans la nouvelle région Aquitaine, dont huit départements sur douze ont l'occitan en partage. Notre action se situe dans le cadre démocratique et républicain; nous souhaitons sortir de politiques anecdotiques pour une politique ambitieuse en faveur de la langue et la culture occitanes » précisent Michel Samouillan et Martial Peyrouny.

    Le Collectiu convie la population et la candidats à une « velhada » festive dite « Tusta l'Urna », en faveur de l'occitan place de l'Ancien Hôtel de Ville à Périgueux samedi 28 novembre à 17h.

    « L'ambiance sera comme toujours conviviale, musicale mais déterminée. Tous les amis, les défenseurs et les promoteurs de l'occitan y sont conviés. Les candidats aux élections régionales sont cordialement invités à présenter leurs intentions et leurs projets en faveur de l'occitan. Comme la Dordogne est au centre de la nouvelle région, certains de nos voisins du Limousin, de Lot-et-Garonne ont d'ores et déjà décidé de se joindre à nous. Nous voulons savoir quelle sera la politique de la future région en ce qui concerne l'occitan, l'enseignement, la visibilité de la langue et la culture ».

    Le Collectiu Occitan organise une conférence de presse le mardi 24 novembre au siège du Bournat dau Perigord, 13 rue Kléber à Périgueux. Par ailleurs, le Collectiu Occitan Périgord souhaite « condamner fermement les attentats dont notre pays la France est la cible et exprimer sa solidarité vis-à-vis des victimes et de leurs familles».

    Une minute de silence sera donc observée lors de la « velhada » à venir.

    Denis Gilabert.